Dag: 31, 32, 33 en 34

27 juni 2019 - Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk

Maandag: nieuwe week

Met goede moed begonnen. Maar het lijkt of maandag een nationale ont-houdingsdag is in Frankrijk. Er is werkelijk niets open. Geen enkel restaurant, boulangerie, bar en of café waar een kop koffie is te scoren! Het lukte niet vandaag. Is dit een soort van vastendag voor Pelgrims? De gehele dag op water-brood-fruit.  Koffie vergeet het maar. Als toetje op het einde van de dag een camping met een eet-gelegenheid. De dag toch kunnen starten en eindigen met koffie!👍

Dinsdag: op naar Lourdes

Goed en wel het dorp Marciac uit, krijg ik een klim van 5 km (7%) voor mijn kiezen. Gelijk wakker. De rest van de dag was het goed te doen. In Lourdes een camping gevonden op loopafstand van de grot. Wat een grote stad. Pff. Word ik hier blij van? Even schakelen! ‘S middags alvast een voorproefje genomen bij de grot. Een drukte van jewelste. Mensen zitten lange tijd in de rij om naar binnen te mogen. Per 3-4 tegelijk. Het lijkt wel een attractie! Niet negatief bedoeld hoor! Het aanraken-knuffelen van de grot-wand gaat met een enorme intensiteit, beleving en respect gepaard. Bijzonder hoe mensen geraakt worden door de “ kracht “ van Lourdes. Het geloven in...!   ‘S avonds gekeken en deels meegelopen met de licht-processie. Wat een ritueel: honderden, misschien wel duizend(?) gelovigen uit de hele wereld die met een brandend kaarsje lopen-zingen en bidden. Heel bijzonder om dit een keer mee te maken. Goede keus geweest om naar Lourdes te gaan. Had ik niet willen missen.

Woensdag:

Met het goede gevoel van Lourdes naar Oloron Ste.Marie.

Donderdag:

Vanmiddag aangekomen in Saint Jean Pied de Port. Met 37 graden aardig wat beklimmingen gedaan. Te warm. Blij dat ik er ben. Vannacht de laatste keer slapen in mijn tentje. Morgen lever ik de tent, keukengerei, etc. in bij een depot van Transporteur Soetens. Zij zorgen voor transport naar Nederland. Vanaf morgen slapen in een pelgrims-herberg, pension of hotel. Ben benieuwd?

Ik zal mijn tentje gaan missen!😉

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Anny Ruesink:
    27 juni 2019
    Ton, ik geniet van je reisverhalen. Alle succes de komende dagen.
    Anny Ruesink, vriendin en ex buurvrouw van Rineke.
  2. Hans en Hannie:
    27 juni 2019
    Geen koffie onderweg moet Martin en Jan bekend voorkomen.
    Ton wen er vast maar aan op weg naar Peniscola het zelfde ritueel.
    Maar dan zowel op de heen als terug reis.
    Groetjes H en H
  3. Henry Karrenbelt:
    27 juni 2019
    Ton NL gehad, België gehad, Frankrijk gehad en nu bijna in Spanje. Super gedaan en inmiddels ballast achter gelaten. Heel slim. De mooiste etappes gaan nu komen en geniet ervan gr Henry en pelgrims genoot
  4. Alice:
    Ha Ton.
    Tjonge, ik kan me voorstellen dat het een hele ervaring was in Lourdes!
    En wat is het pittig af en toe zeg....en dan die hitte èn geen koffie.....poehhhh....
    Maar je doet het toch maar. Knap hoor.
    Ik blijf genieten van je verhalen.
    Ga lekker zo door kanjer!
  5. Menno Koch:
    28 juni 2019
    Ton, mooi verhaal wederom + prachtige foto's.
    Op naar de volgende bestemming, succes en geniet ervan.
  6. Joop en Wineke:
    28 juni 2019
    Hoi Ton, enorme prestatie om in ruim 30 dagen naar Lourdes te fietsen! Nu nog Spanje! Met de klim- en temperatuurervaringen gaat dat zeker ook lukken!
    Dank voor je mooie verhalen. Groet Wineke en Joop, Nieuwegein
  7. Kim & Danielle:
    Hoi Ton,
    Wat een prachtige verhalen en foto's, erg leuk om te lezen/zien. Fijn dat het goed met je gaat en dat je geniet. Groetjes Kim en Danielle
  8. Tine en Flip:
    28 juni 2019
    Ha Ton, mooie ontmoeting! Wil je jouw telefoonnummer nog een keer mailen om de foto van vanmorgen te sturen. Het nummer dat ik genoteerd heb komt bij een ander iemand uit.
  9. Ton:
    Hoi Flip en Tine,
    Allereerst nogmaals bedankt voor de leuke gesprekken en jullie oprechte belangstelling. Veel plezier in Lourdes.

Hierbij mijn mobiele nummer:
    0031-634856696

Vertrouw erop dat het nu goed gaat.

Gr. Ton
  10. Wilfried:
    Hoi Ton,
    Leuk om nu ook aangesloten te zijn.
    Wat een tour-atleet ben je zeg ; chapeau !
    Scan even de foto's en stuit op Rocamadour ; daar waren we paar jaar geleden. Zeer indrukkend ; zowel historisch als de huidige tijd.
    Heel leuk om je verhalen te lezen en 'jouw beschouwing' van alles wat je beleeft, ziet en je ontmoetingen.
    Dank en blijft het met veel plezier en belangstelling volgen.
    Mzzl en hartelijke groet, Wilfried