Dag, 19, 20 en 21

14 juni 2019 - Neuvy-Saint-Sépulchre, Frankrijk

Woensdag 12 juni was voor mij een bijzondere dag: sterfdag van Jos, mijn maatje forever. Het voelde of hij bij mij was, niet als extra bagage. Maar hij gaf mij juist af en toe een zetje zoals hij vroeger als maatje-vriend ook wel eens deed.

Een dag met niet of nauwelijks beklimmingen. Omgeving was erg mooi met name in de buurt van het dorpje Apremont-sur-Allier. Men zegt dat dit een van de fraaiste dorpen in Frankrijk is. Een aantal mooie foto’s kunnen maken. Wat mij opvalt. Hoe meer je naar het zuiden gaat, de hoeveelheid kleine dorpjes waar je doorheen komt, geen bewoners ziet. De huizen zitten potdicht, zijn te koop of vervallen. Bijzonder!

Donderdag kwam ik een Nederlands echtpaar tegen uit Amersfoort. Onderweg naar Lourdes. Zij was al twee keer in Santiago geweest. Een-maal lopen en een-maal met de fiets. Na 10 km samen te hebben gefietst-gekletst ben ik afgehaakt. Zij hadden beide een e-bike. Hoppen van pension naar pension met minimale bagage. Een ongelijke inspanning. Ik heb ze een fijne dag gewenst, en ben in mijn eigen tempo verder gegaan.

Vanochtend kwam ik ze weer tegen. Mopperen over de hoge kosten van het overnachten. Tja, maak je keuze: als een pak-ezel of als een Prins te paard! Vanmiddag kom ik aan bij een camping blijkt die nog gesloten te zijn! Tja en nu? Aangeklopt bij een pelgrims-herberg: vol! Mocht mijn tentje wel in de tuin zetten en gebruik maken van toilet-en douche. Dankbaar gebruik gemaakt van dit gebaar. Inmiddels komt de regen met bakken de lucht uit en zit ik in mijn schoenmakers-zit tekst te maken😉

1. Han& Annet:
    14 juni 2019
    Hoi Ton, op dit moment genieten we van je verhalen terwijl we ook in Frankrijk zijn. 900 km gereden en zijn bij Auxerre in de Bourgonje. En jij heb dit hele eind gefietst. Wat ontzettend knap. Je hebt er bijna 1/3 opzitten. Je soulmate is altijd bij en vandaag in het bijzonder. We denken aan je. Veel succes en plezier. Liefs van ons.
  2. Trudie:
    14 juni 2019
    Toevallig was ik rond de 12e veel in t gezelschap van mijn zus. Ook zij vertelde over Jos. Heerlijk om je verhaal te lezen. 💋
  3. Rineke:
    14 juni 2019
    Ha broer, wat ga je goed, we hebben bewondering voor je. En wat kom je dan op mooie gedachten en heb je toch een fijne reisgezel. Elke keer genieten we weer van je verhalen. Geniet vooral. Liefs ❤️
  4. Rene:
    14 juni 2019
    Hoi Ton, wat genieten om jou verhalen te lezen met bijbehorende foto’s. Wat een geweldige belevenis, echt gaaf! Vandaag verkoopvergadering gehad. Groeten van het gehele team. Geniet en beleef. René
  5. Ada:
    15 juni 2019
    Ik zie t wel voor me zwagert...Ook na 16 jaar gewoon nog steeds n soort van "Red bull-achtig" effekt op jou in de vorm van Jos die jou "vleugels" geeft;-) Lijkt me vooral tegen de heuvel op er-rug plezierig. Keep on going, en dat je geniet...dat is wel duidelijk! Een kus van je "schone" zus Ada
  6. Sem:
    15 juni 2019
    Ik ben trots op jou! 🍀

Want weet je Opa, ik denk dat ik weet hoe het is om op de fiets naar Santiago te gaan.

Ik ben al weken aan het oefenen met omrollen, uren per dag probeer ik mijn lijfje te draaien. Het is gaaf, het frustreert, is lichamelijk zwaar, maar het is vooral ontdekken en een verrijking. Lijkt dit een beetje op jou fietstocht?

We moeten nog even doorzetten! 💪

High five en een knuffel van Sem
  7. Menno Koch:
    17 juni 2019
    Ton , mooi om te lezen en i.c.m. de foto's , om te zien.
    Succes en tot het volgende verslag :)
  8. Alice:
    22 juni 2019
    Hoi sportieve fietser!
    Wat ga je goed....:) en gaaf om je ervaringen weer te lezen.
    Fijn en bijzonder dat Jos jou vergezeld heeft, ook al ken ik hem niet. Voor jou is dit super waardevol.

Die spookdorpen herken ik, maar ook dat schitterende dorpje Apremont-sur-Allier. Schilderachtig hè!
    Ik hoop dat je tent intussen weer drooggewapperd is. En dan die luxe fietsers op hun e-bike van pension naar pension, ha ha.....jij hebt waarschijnlijk een compleet andere ervaring van deze camino.

In Nederland komt er een hittegolf aan. Ik duim voor jou dat-ie niet uitwijkt naar zuid Frankrijk en Spanje.....

Dag Ton. Blijf lekker zo doorgaan!!!